11-06-06


Ville bara visa er detta för att ni ska vara lite uppmärksamma. Jag har pollen och hade glömt min medicin hemma så kliade så mycket att jag fick sår runt näsan. Gick då till apoteket och fick en kräm som innehöll lanolin ( = ullfett) Efter två dagar fick jag som vattenblåsor som var helt variga om man tryckte och sen efter ytterligare en dag blev det som stora sårskorpor. Och här ovan på bilden har ni hur det ser ut nu. Och nu är det fint jämfört med hur det har varit!

Tydligen är det väldigt vanligt att man kan reagera på just lanolin, det sägs även att har man reagerat en gång på lanolin så kan det vara så att man är allergisk livet ut! Med andra ord ville jag bara säga var försiktiga!

3 kommentarer:

  1. Usch jobbigt! Hoppas att de försvinner snart och att du inte glömmer din medicin igen. :)

    SvaraRadera
  2. Shit... Tack för infon. Hoppas det blivit bra nu! :)

    SvaraRadera
  3. Isch, vad hemskt. Dessvärre känner jag igen det...
    Jag tål inte heller lanolin. Den värsta reaktionen jag fick var när jag gick på ansiktsbehandling och de använde något med lanolin. Detta trots att jag frågade innan. Jag fick precis som dig vattenblåsor och de höll i sig i två veckor.
    Jag håller på och läser på lite om det här och hittade andra namn på alkohol med ullfett;
    Adeps lanae anhydrous
    Aloholes lanae
    Amerchol
    Anhydrous lanolin
    Lanolin
    Wool fat
    Wool grease
    Wool wax

    Har också läst att om man är känslig mot lanolin så kan man reagera mot cetyl or stearyl alcohols?

    Hoppas huden är bättre nu.

    SvaraRadera

Ingen reklam tack :)